Intrebari Frecvente

 

Ce este asigurarea de viata?

Viata noastra se schimba continuu. Traim intr-o lume extrem de instabila. In fiecare zi ne confruntam cu riscuri imprevizibile. Aceste riscuri sunt boala, ranirea, invaliditatea sau decesul celor dragi. Este imposibil sa prevezi aceste riscuri, insa iti poti asigura protectie impotriva consecintelor acestora. Exceptand traumele psihice, posibilitatea ca aceste evenimente sa aiba loc poate afecta grav si situatia noastra financiara. Ce putem face pentru a rezolva aceste probleme in momentul cand apar? Raspunsul la aceasta problema poate fi gasit in produsele oferite de Metropolitan Life.

Am nevoie de asigurare?

 La aceasta intrebare nu se poate raspunde printr-un simplu "Da" sau "Nu". Daca vrei sa te protejezi fata de eventuale pierderi financiare sau daca iti planifici sa economisesti bani pentru viitor, trebuie sa iei in considerare posibilitatea cumpararii unei polite de asigurare de viata. Indiferent cine esti, ai nevoie de asigurare daca ai: 

• Sot/Sotie 

• Copii 

• Parinti in varsta 

• Imprumuturi (la banca)

 • Daca nu vrei sa iti schimbi stilul de viata dupa ce te pensionezi

Ce se intampla daca sunt deja asigurat?

Daca sunteti deja asigurat, nu inseamna ca beneficiati de protectie completa. Viata este schimbatoare. Cel putin o data la 3-4 ani ar trebui sa va intrebati: s-a schimbat ceva in viata mea? Daca oricare dintre evenimentele enumerate mai jos au avut deja loc, inseamna ca a venit timpul sa mariti suma pentru care v-ati asigurat sau chiar sa va mai faceti o asigurare: 

• V-ati casatorit 

• Aveti un copil

 • Ati cumparat un apartament sau o casa 

• Copiii dumneavoastra se pregatesc sa inceapa scoala sau dau examen la facultate

 • Sotul / sotia s-a pensionat

 • Ati facut un imprumut la banca

Care este diferenta dintre o asigurare de viata si un cont de economii in banca?

 Asigurarile de viata difera de depozitele in banca prin faptul ca ele ofera nu numai cresterea capitalului depus, dar asigura si plata sumei asigurate, plus beneficiul investitional conform conditiilor contractuale.

Care sunt riscurile acoperite de o asigurare de viata?

Fiecare dintre noi este expus la cel putin unul din trei riscuri majore care exista in viata:

  • Riscul de a trai “prea mult” -  cu resurse insuficiente la o varsta inaintata. Pentru acoperirea acestui risc exista produse ce ofera planuri de economisire pentru varsta pensionarii sau produse de renta viagera, ce ofera un venit suplimentar la pensionare.
  • Riscul de a trai prea putin – privindu-i pe cei dragi de sprijinul nostru financiar. Pentru acoperirea acestui risc, exista produse care prevad plata unei sume de bani in cazul decesului persoanei asigurate, adica ofera beneficiarilor un venit care sa inlocuiasca, pentru o anumita perioada de timp, venitul care dispare din bugetul familiei, pana cand acesta se poate redresa financiar.
  • Riscul de a trai in conditii nedorite – cu o deficienta/ invaliditate rezultata in urma unui accident sau a unei imbolnaviri. Pentru preluarea acestui risc exista produse care ofera o suma asigurata ce va fi platita asiguratului care sufera o invaliditate ca urmare a unui accident sau produse care prevad indemnizatii ce acopera tratamentele necesare, cheltuieli cu o eventuala spitalizare si/ sau interventie chirurgicala ca urmare a unei imbolnaviri sau a unui accident.

Cum functioneaza o asigurare de viata?

Primul pas catre protectia ta si a celor dragi incepe prin discutia pe care o ai impreuna cu consultantul tau de asigurare si in care stabiliti impreuna care este nevoia de protectie financiara. Ulterior, cererea ta ajunge la noi pentru evaluarea riscului asigurabil si emiterea politei de asigurare.

Metropolitan Life preia, din punct de vedere financiar, riscul/ riscurile acoperite prin produsul de asigurare ales. Mai exact, ne asumam obligatia de a plati o suma de bani (denumita indemnizatie de asigurare) in cazul producerii evenimentului asigurat.

Ca pentru orice bun sau serviciu achizitionat, si pentru polita de asigurare trebuie sa achiti un cost – denumit prima de asigurare. Acest cost se plateste in rate, cu o frecventa aleasa de tine (anual, semestrial, trimestrial sau lunar), ceea ce inseamna ca tu beneficiezi de protectia aferenta, atat timp cat prima de asigurare este achitata. Tu stabilesti de la inceput durata contractului, in functie de optiunile fiecarui produs, acesta nemaiputand fi modificata pe parcurs. Prima rata/ prima de asigurare trebuie platita dupa semnarea cererii de asigurare.

Ce modificari se pot face pe contract?

In fiecare an, vei aniversa ziua de nastere a politei tale, denumita aniversarea
politei, moment in care poti face anumite modificari, cum ar fi: schimbarea
frecventei de  plata, indexarea sumei
asigurate pentru a se alinia cu inflatia, cresterea sau descresterea Sumei
Asigurate. Altele, se pot efectua la orice scadenta, de exemnplu adaugare de
beneficii suplimentare, modificarea sumelor asigurate din contractele
suplimentare etc. Desigur, unele modificari se pot efectua oricand pe parcursul
contractului, la cererea ta: schimbarea beneficiarilor, a adresei, a numarului
de telefon etc. Daca ai o intrebare referitoare la momentul cand poti solicita
o anumita modificare, te rugam sa ne contactezi. De asemenea, poti lua legatura
oricand cu agentul tau de asigurare pentru a stabili o intalnire si a discuta
aspecte ale politei tale – este foarte important ca asigurarea ta sa raspunda
in orice moment nevoilor tale de protectie si economisire.

Care sunt documentele necesare pentru modificarea unui produs de asigurare detinut?

In cazul in care doresti sa aduci modificari politei tale de asigurare, este necesar sa ne trimiti o solicitare scrisa si semnata (in functie de solicitarea ta, poate fi nevoie si de alte documente suplimentare).

Poti folosi formularul de modificare pe care il regasesti aici pe site, la sectiunea “Servicii Clienti -Descarca un material” sau ne poti trimite o cerere scrisa si semnata, in care sa mentionezi datele tale de identificare (nume, adresa de corespondenta, numarul asigurarii, numarul de telefon) si in ce consta solicitarea ta. Daca ai nevoie de informatii suplimentare, te rugam sa iei legatura cu agentul tau de asigurare sau sa ne contactezi la 021 208 4100 (L-V: 08:30-19:00).

Ce inseamna rascumpararea unui contract de asigurare?

Rascumpararea contractului inseamna renuntarea la beneficiile unei asigurari de viata inainte de data maturitatii. Este momentul de la care tu si cei dragi nu mai beneficiati de suportul financiar in cazul aparitiei unui eveniment nefericit.

In cazul politelor care sunt destinate exclusiv protectiei, primele platite nu se acumuleaza si nu exista o valoare de rascumparare sau o suma care sa se plateasca in cazul in care inchei asigurarea inainte de data maturitatii. Aceste polite prevad plata sumei asigurate in cazul in care evenimentul asigurat are loc si conditiile contractuale sunt indeplinite.

Pentru politele care au o componenta de economisire, exista o valoare de rascumparare - o suma pe care compania ti-o plateste daca renunti la contract inainte de maturitate, in functie de primele platite, tipul produsului si perioada in care s-a desfasurat contractul.

Este important sa stii ca vaoarea de rascumparare nu este egala cu primele platite, din aceasta se scad primele corespunzatoare protectiei si cheltuielile de administrare a politei.

Aceste cheltuieli se pot amortiza intr-o perioda de timp mult mai mare, ceea ce face ca valoarea de rascumparare a contractului sa creasca pe masura “inaintarii in varsta” a contractului. De aceea, daca pastrezi contractul pana la data stabilita initial, vei putea beneficia de toate avantajele produsului de asigurare ales.

Atentie! In primii doi ani sau, in anumite cazuri trei ani, produsele de economisire nu au valoare de rascumparare, deci nu vei primi o suma de bani daca reziliezi polita inainte de acest termen.

Indiferent de produsul ales insa gandeste-te bine inainte de a renunta/de a rascumpara contractul de asigurare. In acel moment vei pierde protectia oferitat de aceasta si , mai mult, daca vei dori in viitor sa inchei o noua asigurare, foarte probabil va trebui sa platesti mai mult, intrucat costul unei sigurari de viata este in legatura directa cu varsta si starea de sanatate.

Cum pot verifica daca a fost inregistrata plata primei de asigurare?

Pentru a te asigura ca beneficiezi neintrerupt de protectia asigurarii tale, daca avem numarul tau de telefon noi iti trimitem SMS de confirmare a inregistrarii platii. Daca nu primesti acest SMS, te rugam sa iei legatura cu agentul tau de asigurare sau sa ne contactezi la 021 208 4100 (L-V: 08:30-19:00).

Cand ar trebui sa fac o reactualizare a beneficiilor asigurarii?

O reactualizare a beneficiilor asigurarii poate fi solicitata ori de cate ori
consideri ca este necesar. Iti recomandam sa te intalnesti cel putin o data pe an cu agentul tau de asigurare, atunci cand se apropie aniversarea politei tale. Astfel, vei putea discuta detalii despre asigurarea ta, adresa intrebari si afla noutati pentru ca polita ta sa raspunda in orice moment nevoilor, planurilor tale.

Care este stabilitatea companiei?

Metropolitan Life este parte din MetLife, Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurari de viata din lume. Infiintata în 1868, MetLife ofera, la nivel global, asigurari de viata, planuri de pensii, beneficii pentru angajati si servicii de administrare a activelor. Cu aproximativ 100 de milioane de clienti, MetLife are operatiuni deschise in aproape 50 de tari și detine pozitii de conducere in piete din Japonia, America Latina, Asia, Europa si Orientul Mijlociu.

 

In Romania, Metropolitan Life are peste 17 ani de activitate pe piata de asigurari de viata. 2 milioane de clienti beneficiaza de asigurari de viata si pensii private obligatorii oferite de Metropolitan Life la nivel local.

Cum pot deschide un dosar de despagubire si in cat timp primesc raspuns?

In cazul in care are loc unul dintre evenimentele acoperite prin polita de asigurare, tu sau beneficiarii, dupa caz, trebuie sa luati legatura cu agentul de asigurare sau compania noastra pentru a anunta producerea evenimentului, in cel mai scurt timp posibil. Agentul sau representatii companiei noastre vor oferi toate detaliile si indrumarile necesare intocmirii dosarului de despagubire. Dupa ce compania confirma ca dosarul este complet, urmeaza olata indemnizatiei de despagubire cuvenite, conform conditiilor contractuale, in termen de maxim 10 zile lucratoare.

Ce inseamna maturitatea contractului?

Maturitatea contractului este momentul in care contractul ajunge la final, conform duratei stabilite.

In functie de tipul de produs pentru care ai optat, primele de asigurare pot fi destinate exclusiv protectiei, situatie in care la maturitatea contractului nu sunt prevazute alte beneficii.

Pentru alte produse, primele sunt destinate atat protectiei cat si economisirii. Pentru astfel de polite, se plateste suma asigurata in cazul in care are loc evenimentul asigurat, insa exista si un beneficiu care se plateste atunci cand contractul ajunge la final, iar evenimentul asigurat nu a avut loc: mai exact, Suma Asigurata garantata, la care se pot adauga in functie de produs, si alte beneficii, cum ar fi Bonusul de maturitate, investitia acumulata, etc.

 

Pensia ta privată obligatorie (Pilon II)

– Întrebări și răspunsuri pentru tine –

 

   1) Ce este pensia privată obligatorie (Pilon II)?

      O modalitate prin care să te asiguri că la retragerea din activitate vei beneficia de o sursă suplimentară financiară, pe lângă pensia de Stat.

        Această pensie privată este un mecanism care vine ca și suport al pensiei de Stat, aplicat și în alte tări, în care numărul pensionarilor crește, natalitatea scade și gradul de migrare al populației avansează.

        Mai exact, pensia privată obligatorie face parte din sistemul de pensii aplicabil în România, sistem care cuprinde 3 componente:

·         Pensia de Stat

·         Pensia administrată privat sau Pensie obligatorie (Pilon II)

·         Pensia facultativă (Pilon III).

 

   2) Cum funcționează cele 3 componente?

Pensia de Stat:

  • se activează atunci când te angajezi prima dată
  • 10,5 % din salariul lunar brut merg către sistemul de asigurări sociale pentru această componentă
  • o parte din acest procent este alocat și pensiei adiministrate privat (Pilon II), dacă ești eligibil/ ă și pentru această componentă

 

Pensia administrată privat (Pilon II):

  • persoanele cu vârsta între 18 - 35 de ani care se angajează pentru prima dată este obligatorie aderarea la un fond de pensii administrat privat (Pilon II), în primele 4 luni (de la angajare)
  • în situația în care nu alegi tu un fond de pensii, vei fi alocat automat de către Casa Națională de Pensii.
  • persoanele cu vârsta între 35 - 45 de ani care sunt angajate pot opta oricând pentru aderarea la un fond de pensii administrat privat (Pilon II)
  • la acest moment ai posibilitatea de a alege dintre 7 fonduri de pensii autorizate.
  • 5,1 % (la acest moment) din C.A.S-ul (contribuțiile de asigurări sociale) plătit de angajatorul tău din salariul lunar brut este direcționat către pensia administrată privat
  • Procentul de 5,1 % va crește până la 6% (conform Legii nr. 411/ 2004)
  • nu este administrată de Stat, ci de Companii specializate, adică Administratorii Fondurilor de Pensii
  • Metropolitan Life Pensii este autorizată să administreze pensia administrată privat (Pilon II)

 

Pensia facultativă (Pilon III):

  • poți alege să activezi sau nu această componentă de economisire, suma acumulată se adaugă celor două pensii menționate mai sus
  • poți contribui tu sau împreună cu angajatorul tău, procentul alocat fiind de până la 15% din venitul salarial lunar brut

 

3) Ce se întâmplă cu sumele virate lunar din salariul tău către Pensia privată (Pilon II)?

Sumele plătite lunar pentru pensia privată obligatorie sunt investite de către Metropolitan Life Pensii, după convertirea acestora în unități de fond. Astfel, din contribuția ta lunară , un procent de 2,5 % din suma virata pentru Pilonul II merge ca și comision de administrare a sumelor către Metropolitan Life Pensii, dacă ești participant la fondul de pensii Metropolitan Life.

 

Un exemplu de calcul ar fi umătorul: să presupunem că luna aceasta contribuția ta către pensia privată (Pilon II) este de 1.000 lei. Ea reprezintă 5,1% din contribuțiile de asigurări sociale (C.A.S.). O parte din această sumă, respectiv 975 lei este convertită în unități de fond pentru a fi investită. O altă parte din sumă, respectiv 25 lei (2.5%), merge ca și comision de administrare către Metropolitan Life Pensii. 

Important:

Dacă nu știi la ce fond de pensii ești alocat, poți accesa oricând website-ul Autorității de Supraveghere Financiară, la http://asfromania.ro/scr/petitiiFP , completând datele tale și vei fi sunat direct de către un reprezentant al Companiei care administrează fondul de pensii private la care esti participant.

 

4) Pot schimba fondul de Pensii adiministrat privat (Pilon II)?

Sigur, poți schimba oricând dorești fondul de pensii private la care ai fost alocat automat sau pe care l-ai ales. Solicitarea de schimbare a fondului o poți trimite către noua Companie la care dorești să te înscrii și ulterior vei urma pașii din proces pe care fiecare Companie îi aplică. 

Important:

Daca însă te transferi mai devreme de 2 ani de la data înscrierii la actualul fond, vei plăti o penalitate de transfer de 5% din suma acumulată în cont până la data transferului.

 

5) Cum pot avea acces la informații despre contul meu de pensie privată (Pilon II) ca și participant la fondul de pensii Metropolitan Life?

  • Prin scrisoarea de informare anuală, transmisă către tine (îți este prezentată situația contului pe anul precedent)
  • Prin acces oricând la platforma online disponibilă la www.metropolitanlife.ro (Secțiunea “Metropolitan Life Pensii”)
  • Prin orice alte informări/ modalități oferite de Compania care administrează fondul de pensii la care ești participant

 

6) Când sunt încasate sumele acumulate la Pensia privată (Pilon II)?

Există 3 situații în care poate fi încasată suma acumulată în acest cont:

1.      la vârsta pensionării sau

2.      în situația în care intervine invalidatatea de gradul I sau II (cu decizie nerevizuibilă) a participantului sau

3.      în cazul decesului participantului - suma acumulată va fi plătită moștenitorilor legali ai angajatului

Important:

Valoarea pensiei private (Pilon II) va depinde de contribuțiile plătite în timpul vieții active (către C.A.S.) și de randamentul obținut din investițiile realizate de Compania care administrează fondul de pensii private (Pilon II).

Dacă ești participant Metropolitan Life, poți afla mai multe informații despre revendicarea valorii contului (a activului net)  AICI .

 

7) Ce se întâmplă cu pensia privată (Pilon II) atunci când nu mai lucrezi?

În perioada în care nu lucrezi, contul tău de pensie privată nu mai este alimentat pentru că cel care plătește contribuția lunară este angajatorul. Cu toate acestea, vei rămâne participant cu drepturi depline și în momentul în care îți vei relua activitatea se va relua automat și plata contribuțiilor.

Important:

Pentru a continua alimentarea contului și creșterea valorii acestuia, poți plăti chiar tu contribuția de asigurări sociale, direct la Casa Națională de Pensii Private (CNPP).

 

8) Pot sa ma retrag din sistemul pensiilor private (Pion II)?

Odată înscris, vei rămâne în sistemul pensiilor private (Pilon II) până la momentul în care una dintre cele 3 situații, menționate la punctul 6 de mai sus.

 

9) Care sunt avantajele sistemului de pensie privat (Pilon II)?

Conform legii, există mai multe elemente de siguranță:

• Fondul de pensii administrat privat (Pilon II) nu poate fi declarat falimentar,
• Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, diminuate cu penalitățile de transfer (dacă este cazul) și/sau comisioanele legale de administrare,
• Obligația de raportare și transparență,
• Provizionul tehnic – constituit din resursele proprii ale Companiei care administrează fondul și reprezintă volumul adecvat de lichidități, corespunzător angajamentelor financiare asumate de către administrator, rezultate din prospectul schemei de pensii, care vor acoperi inclusiv riscurile biometrice: deces, invaliditate, longevitate și/ sau nivelele stabilite ale pensiilor, dacă acestea sunt prevăzute în schemele de pensii administrate privat;
• Auditarea situațiilor financiare,
• Fondul de garantare - inființat în baza Legii nr. 187/ 2011, privind inființarea, organizarea și funcționarea Fondului de Garantare a drepturilor din sistemul de pensii private,
• Activitate permanentă de supraveghere și control desfașurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)

• Rata minimă de rentabilitate - reprezintă nivelul rentabilității fondului,  de la care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) are obligația legală de a lua dreptul administratorului de a mai administra activele fondului.

 

 

Metropolitan Life Pensii (Metropolitan Life SAFPAP) îți stă la dispoziție:

  • E-mail: pensii@metropolitanlife.ro
  • prin platforma online (click aici)
  • Facebook: click aici
  • Website: www.metropolitanlife.ro
  • Customer support: (+4) 021 208 4444 (Luni - Vineri: 09:00 - 18:00)
  • Adresa postala: Europe House, B-dul Lascar Catargiu, nr. 47 - 53, et.4, cod 010665, sector 1, Bucuresti, Romania
  • Fax: (+4) 021 208 4445

 

 

Ce inseamna FATCA?

FATCA  (Foreign Account Tax Compliance Act ) este un act normativ din Statele Unite ale Americii referitoare la  impozitarea conturilor straine.

Acesta este un nou regulament introdus de Departamentul de Trezorerie si Autoritatea Fiscala a Statelor Unite al Americii (”IRS”). FATCA impune societatilor care ofera servicii financiare colectarea si pastrarea unor informatii si documente suplimentare de la detinatorii si beneficiarii contractelor (politelor) de asigurare (beneficiarii platilor efectuate de catre Metropolitan Life Asigurari).

De cand a intrat in vigoare FATCA?

FATCA se aplica incepand cu 1 Iulie 2014 si a introdus cerinte de reglementare noi pentru institutiile financiare, inclusiv pentru companiile de asigurari.

Acordul incheiat intre Romania si Statele Unite ale Americii (S.U.A.) pentru imbunatatirea conformarii fiscale internationale si implementarea FATCA („Acordul FATCA”) a fost semnat la Bucureşti la 28 mai 2015 si a fost ratificat pin Legea nr. 233 din 8 octombrie 2015.

Cum ma afecteaza FATCA ca si client?

In cazul in care nu sunteti cetatean/rezident al S.U.A. nu va va implica cu nimic. In cazul in care sunteti cetatean/rezident al S.U.A., Metropolitan Life Asigurari poate solicita informatii suplimentare la completarea cererii de asigurare sau pe parcursul contractului. Informatiile suplimentare vor fi solicitate la semnarea unei cereri noi si pe parcursul contractului titularului si asiguratului, iar in caz de plata (rascumparare, maturitate, despagubire, etc.) beneficiarului platii.

Daca sunt cetatean american, este necesar sa completez documente suplimentare?

Daca sunteti cetatean rezident al S.U.A., este necesar sa ne faceti dovada acestei calitati si sa completati formulare specifice pe care vi le putem trimite pe adresa de e-mail, posta sau fax.

Metropolitan Life Asigurari va inregistra aceste informatii si le va pune la dispozitia autoritatilor competente Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si IRS.

Ce se intampla daca nu va voi furniza informatii suplimentare in cazul in care sunt cetatean american?

Metropolitan Life Asigurari solicita informatii suplimentare pentru a respecta legislatia in vigoare si pentru a va proteja pe dumneavoastra.

Daca nu ne veti furniza informatiile suplimentare cerute, cererea de asigurare noua nu va putea fi emisa.

Ce produse de aigurare ale Metropolitan Life Asigurari sunt supuse FATCA?

FATCA se aplica doar contractelor de asigurare ale Metropolitan Life Asigurari care au si componenta de economisire.

FATCA se aplica si in cazul in care titularul contractului de asigurare este persoana juridica?

Da, FATCA se aplica atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice.

 

 

Ce implicatii are Acordul FATCA asupra datelor mele cu caracter personal?

Prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr.1939 din 18 august 2016 a fost stabilit modul de aplicare a dispoziţiilor Acordului FATCA.

Conform acestui ordin, Metropolitan Life Asigurari in calitate de institutie financiara raportoare are obligatia de raportare catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a Titularilor de cont (titularilor asigurarilor, asiguratilor sau beneficiarilor platilor din asigurare pentru produsele Metropolitan Life care fac obiectul FATCA) cetateni/rezidenti S.U.A..

Metropolitan Life poate transmite urmatoarele date ale personelor mentionate mai sus:

a) numele/prenumele Titularului contului si/saua persoanei specificate din S.U.A. şi al acelei entităţi din afara S.U.A. care este controlată de una sau mai multe persoane specificate din S.U.A., precum şi al persoanelor specificate din S.U.A. care controlează entitatea respectivă;

b) adresa din S.U.A. a Titularului contului;

c) TIN (numar federal de identificare a contribuabilului) din S.U.A. al Titularului contului,

d) data si locul de nastere al Titularului contului;

e) numarul de telefon din S.U.A.  al Titularului contului;

f) numărul de cont;

g) soldul sau valoarea contului.

 

Scopul transmiterii acestor date este indeplinirea obligatiilor pe care Metropolitan Life Asigurari le are conform prevederilor legale.

Daca nu ne sunt furnizate datele personale cerute, cererile de asigurare noi ale dvs. nu vor putea fi procesate.

Drepturile dvs. conferite prin lege sunt: dreptul de acces la date (în mod gratuit pentru o solicitare pe an), dreptul de opoziţie (cu exceptia situatiilor in care prelucrarea datelor este obligatorie potrivit legii), dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale, dreptul de adresare în justiţie. Exercitarea drepturilor pot fi efectuate printr-o cerere scrisă, datată și semnată, transmisa la sediul Metropolitan Life Asigurari.

 

Metropolitan Life Asigurări MetLife Europe d.a.c. Dublin Sucursala București

Europe House , B-dul Lascăr Catargiu nr. 47-53

RO-010665, sector 1, Bucureşti

T +40 21 208 41 00

F +40 21 208 41 04

client@metropolitanlife.ro

www.metropolitanlife.ro

Ce inseamna Common Reporting Standard (CRS)?

Common Reporting Standard (CRS) este un standard global privind schimbul automat de informatii in domeniul fiscal, emis de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). Acesta are ca scop prevenirea evaziunii fiscale si imbunatatirea conformarii fiscale internationale

In Romania CRS a fost adoptat prin prevederile Legii nr.207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală (prin care a fost transpusa Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal), iar acordul CRS semnat de Romania a fost ratificat de Legea nr.70/2016 privind ratificarea Acordului multilateral al autorităţilor competente pentru schimb automat de informaţii privind conturi financiare din data 29 octombrie 2014. Normele de aplicare a CRS au fost adoptate prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr.1939 din 18 august 2016.

De cand se aplica CRS?

CRS se aplica de la 1 ianuarie 2016.

Ce produse ale Metropolitan Life Asigurari sunt supuse CRS?

CRS se aplica contractelor de asigurare Metropolitan Life Asigurari care au o valoare de rascumparare.

Cum ma afecteaza CRS  ca si client?

Metropolitan Life Asigurari este obligata sa aplice masuri de identificare a rezidentilor fiscali straini, persoane fizice si juridice. Daca sunteti rezidenti fiscali in strainatate este necesar sa ne faceti dovada acestei calitati si sa completati formulare/declaratii specifice.

Normele de raportare şi de precautie prevăzute de Codul de Procedură Fiscală, precum și normele de aplicare care impune Metropolitan Life Asigurari, ca Institutie Financiara Raportoare, colectarea si pastrarea unor informatii și documente de la Titulari de cont ai contractelor de asigurare de viata cu valoare de rascumparare, ce constituie Conturi Raportabile si care au rezidenta fiscala/cetatenie într-o Jurisdictie Participanta, precum si transmiterea catre autoritatile de administrare fiscala. Acesti Titulari de cont sunt Persoane raportabile.

Pentru produsele mentionate mai sus Titularul contului este orice persoană care are dreptul să acceseze valoarea de rascumparare sau să modifice beneficiarul contractului de asigurare. In cazul in care nicio persoana nu poate sa aiba acces la valoarea de rascumparare sau sa modifice beneficiarul, Titularul contului este orice persoana desemnata in calitate de proprietar in contract si orice persoana cu un drept la plata in conformitate cu termenii contractuali. La scadenta unui contract de asigurare cu valoare de rascumparare sau a unui contract cu rentă viagera (adică atunci când obligatia de a plati o suma de bani in temeiul unui contract devine fixa), fiecare persoana care are dreptul sa primeasca o plata in conformitate cu contractul de asigurare este considerată ca fiind un Titular de cont.

Cont raportabil se refera la un contract de asigurare cu valoare de rascumparare care este administrat de Metropolitan Life Asigurari si este detinut de una sau mai multe Persoane raportabile sau de o Entitate care este controlata de una sau mai multe Persoane raportabile, cu conditia ca acesta sa fi fost identificat ca atare in temeiul procedurilor de diligenta fiscala.

Lista statelor din Jurisdictiile Participante in mecanismul de raportare automata se ragasesc in Ordinul A.N.A.F. nr. 3626/19.12.2016 privind stabilirea listei jurisdicţiilor raportoare, cu care România va colabora în baza Acordului multilateral al autorităţilor competente pentru schimb automat de informaţii privind conturile financiare, a listei instituţiilor financiare nonraportoare şi a listei conturilor excluse, prevăzute în instrumentele juridice de drept internaţional la care România s-a angajat din perspectiva schimbului automat de informaţii financiare. Lista poate fi accesata si la urmatorul link: http://www.oecd.org/ctp/exchange-of-tax-information/MCAA-Signatories.pdf

 

Ce se intampla daca nu va voi furniza informatii suplimentare in cazul in care sunt rezident fiscal in strainatate?

Metropolitan Life Asigurari solicita aceste informatii suplimentare pentru a respecta legislatia in vigoare si pentru a va proteja pe dumneavoastra. In situaţia în care informatiile/documentatia necesară nu este furnizata de contractanti/asigurati, Metropolitan Life Asigurari isi rezerva dreptul de a rezilia unilateral contractul de asigurare.

CRS se aplica si in cazul in care titularul contractului de asigurare este persoana juridica?

Da, CRS se aplica atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice.

Ce implicatii are CRS asupra datelor mele cu caracter personal?

Prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr.1939 din 18 august 2016 a fost stabilit modul de aplicare a CRS.

Conform acestui ordin, Metropolitan Life in calitate de institutie financiara raportoare are obligatia sa raporteze catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala urmatoarele informatii generale referitoare la fiecare Cont raportabil detinut de un Titular de cont:

  • In cazul unei persoane fizice care este Titular de cont si Persoana raportabila: numele, adresa, jurisdictie de rezidenta, numarul/numerele de identificare fiscala (NIF), data si locul nasterii;

  • In cazul unei Entitati care este Titular de cont si o Persoana raportabila: denumirea, adresa, jurisdictia de rezidenta si numarul/numerele de identificare fiscala (NIF);

  • In cazul unei Entitati care este Titular de cont si care este identificata ca avand una sau mai multe Persoane care controleaza si care fac obiectul raportarii:

    - numele, adresa, jurisdictia de rezidenta si numarul/numerele de identificare fiscala (NIF) ale Entitatii; si

    - numele, adresa, jurisdictia/jurisdictiile de rezidenta si numarul/numerele de identificare fiscala (NIF) ale persoanelor si data si locul nasterii fiecarei Persoane raportabile;numarul de cont sau echivalentul sau functional in absenta unui numar de cont;

  • soldul sau valoarea contului; in cazul unui Contract de asigurare cu valoare de rascumparare, valoarea de rascumparare valabila la sfarsitul anului calendaristic relevant sau la sfarsitul sau, in cazul in care contul a fost inchis, in cursul anului sau al perioadei in cauza; valoarea ultimei tranzactii imediat inainte de inchiderea contului;

  • cuantumul brut total platit sau creditat Titularului de cont in legatura cu respectivul cont in cursul anului calendaristic in legatura cu care Institutia Financiara Raportoare este debitoare sau datoare s-o plateasca, inclusiv cuantumul agregat al oricaror rambursari platite Titularului de cont in cursul anului.

In cazul unui Cont raportabil detinut de o persoană fizica ce este o Persoana raportabila, adresa raportata poate fi adresa actuală de domiciliu/rezidenta ori adresa de corespondenta a Persoanei raportabile. In cazul unui cont detinut de o Entitate care este identificată ca avand una sau mai multe persoane care exercită controlul care sunt persoane care fac obiectul raportării, adresa care trebuie raportata este adresa entitatii şi adresa fiecarei persoane care exercită controlul entitatii, care sunt Persoane raportabile.

NIF-ul raportat in legatura cu un Cont raportabil este numarul de identificare fiscala sau echivalentul sau functional daca nu exista un numar de identificare fiscala, atribuit Titularului de conti de catre jurisdictia sa de rezidentă.

Fiecare autoritate fiscala nationala competenta va schimba anual cu cealalta autoritate fiscala competenta cu care are in aplicare acest Acord, pe baza automata, informatii referitoare la fiecare Cont raportabil.

Drepturile dvs. conferite prin lege sunt: dreptul de acces la date (în mod gratuit pentru o solicitare pe an), dreptul de opoziţie (cu exceptia situatiilor in care prelucrarea datelor este obligatorie potrivit legii), dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale, dreptul de adresare în justiţie. Exercitarea drepturilor pot fi efectuate printr-o cerere scrisă, datată și semnată, transmisa la sediul Metropolitan Life Asigurari.

 

Metropolitan Life Asigurări MetLife Europe d.a.c. Dublin Sucursala București

Europe House , B-dul Lascăr Catargiu nr. 47-53

RO-010665, sector 1, Bucureşti

T +40 21 208 41 00

F +40 21 208 41 04

client@metropolitanlife.ro

www.metropolitanlife.ro

 

 

 Daca ai si alte intrebari, te incurajam sa ni le transmiti la adresele de e-mail: client@metropolitanlife.ro pentru Metropolitan Life si pensii@metropolitanlife.ro pentru Metropolitan Life Pensii si iti vom raspunde in cel mai scurt timp.