Beneficiile extrasalariale: 5 motive pentru care să le oferi angajaților tăi

Piața muncii se întâlnește, mai ales în contextul ultimilor ani, cu situații în care recrutarea și retenția personalului devin, din ce în ce mai mult, reale provocări. Angajații se orientează către companii care oferă, pe lângă un salariu atractiv, bonusuri suplimentare deloc de neglijat. La rândul lor, angajatorii sunt preocupați de motivarea și de creșterea eficienței personalului, iar una dintre metodele la care apelează este acordarea de beneficii extrasalariale.

Interesul pentru aceste bonusuri este în continuă creștere, mai ales datorită importanței sporite pe care angajații au început s-o acorde echilibrului muncă - viață personală. O companie care va dori să crească productivitatea salariaților și să devină un angajator de top, se va orienta către diversificarea ofertei de beneficii pe care le pune la dispoziție.

De ce sunt importante beneficiile extrasalariale pentru angajați

Așteptările angajaților, profesional, au început să se schimbe. Chiar dacă valoarea salariului rămâne un criteriu important în alegerea unui loc de muncă, pachetul de beneficii pe care îl oferă o companie începe să capete din ce în ce mai multă importanță. Diversitatea pachetului arată că angajatorul știe care sunt nevoile oamenilor și le pune pe primul loc. Iată cinci motive pentru acordarea de beneficii extrasalariale:

1. Atragi angajați performanți

Este de dorit ca o companie să investească în crearea unor pachete de beneficii tentante, pentru a fi competitivă pe piața recrutărilor și pentru a-i determina pe candidații valoroși să o aleagă ca viitor loc de muncă. În cele mai multe cazuri, calitatea bonusurilor determină candidații să opteze pentru o anume companie.

2. Crești retenția și motivarea angajaților

La fel de importantă ca recrutarea celor mai buni candidați este și păstrarea în companie și motivarea acestora. Există diferite metode de retenție pe care le poți folosi, iar una dintre ele este investiția în pachete de beneficii extrasalariale cuprinzătoare și atractive. Angajatorul poate, astfel, reduce costurile de recrutare și training, motivându-și, în același timp, angajații.

3. Creezi un loc de muncă mai sănătos

Dintre variantele de bonusuri, cele privitoare la sănătate, deși oferite mai rar, sunt într-o perioadă de evoluție. Serviciile medicale în clinici private și concediile plătite reduc absenteismul și îi dau angajatului posibilitatea să se concentreze asupra propriei sănătăți, vindecării și îmbunătățirii stilului de viață. Totodată, pentru protejarea sănătății angajaților și familiilor acestora, pot fi incluse pachete integrate de soluții ce cuprind atât abonamentele medicale, cât și asigurările voluntare de sănătate ce vin în completarea acestor servicii.

4. Mărești productivitatea

Recrutarea celor mai buni candidați, motivarea lor și crearea unui loc de muncă mai sănătos, prin pachetele de beneficii oferite de companie, au ca rezultat creșterea productivității. Ei se pot ocupa eficient de sarcinile de serviciu, lipsiți de grijile pe care bonusurile extrasalariale le pot acoperi.

5. Oferi un mediu de lucru plăcut

Existența unui sistem de beneficii atrăgător și bine organizat poate îmbunătăți moralul angajaților, ceea ce duce la crearea unui mediu de lucru agreabil. Salariații știu că angajatorul le ascultă dorințele, le cunoaște nevoile și vine în întâmpinarea lor.

Ce beneficii extrasalariale poți oferi angajaților

Companiile au la dispoziție o paletă largă de beneficii din care pot alege. Iată câteva dintre bonusurile oferite în mod frecvent și pe care angajații le apreciază:

Tichetele de masă

Sunt unele dintre cele mai cunoscute și des oferite beneficii extrasalariale. Pot avea valori diferite, compania angajatoare fiind cea care stabilește prețul unui tichet.   

Asigurările de sănătate

Foarte apreciate de către angajați, asigurările de sănătate oferă nenumărate avantaje care pot include:

  • indemnizație pentru zilele de spitalizare, convalescență sau concediu medical;
  • rambursarea cheltuielilor medicale pentru medicamente, investigații și pentru consultații medicale sau ochelari de vedere
  • plata cheltuielilor medicale în caz de boli grave, fracturi și arsuri sau intervenții chirurgicale.

Situațiile neprevăzute apar când ne așteptăm cel mai puțin. Putem, însă, gestiona modul în care acestea au impact asupra vieții noastre. De aceea, printr-o poliță de asigurare de sănătate, angajații tăi pot fi protejați financiar pentru a face față unui diagnostic, oriunde s-ar afla, 24 de ore din 24.

Asigurările de viață

Pentru că eficiența salariaților este direct proporțională cu motivația și implicarea lor, este important ca angajatorul să le ofere sprijin și să-și arate grija față de siguranța lor și a familiilor acestora. O modalitate eficientă de a face aceasta este să le oferi protecție printr-o asigurare de viață, care le pune la dispoziție, printre altele:

  • sprijin din punct de vedere financiar în cazul unor evenimente nefericite, cum ar fi decesul, cauzat fie de un accident, fie de o îmbolnăvire;
  • o indemnizație de asigurare, în cazul în care angajatul se confruntă cu invaliditate totală sau parțială, rezultată în urma unei boli sau a unui accident.

Voucherele de vacanță

Un alt beneficiu extrasalarial pe care îl poți oferi angajaților sunt voucherele de vacanță, care, în multe companii, au luat locul primelor de concediu. Ele pot fi folosite doar pe teritoriul țării și sunt utilizate pentru plata diferitelor servicii turistice, precum: transportul, cazarea, mesele sau tratamentele în stațiuni balneare.

La fel ca tichetele de masă, voucherele de vacanță sunt scutite de plata contribuțiilor sociale și sunt deductibile, încurajând astfel și promovarea turismului local prin folosirea acestora în interiorul țării. Mai mult decât atât, se pot oferi carduri culturale, prin care poți susține pasiunile angajaților, iar acestea pot fi utilizate pentru achitarea de bunuri și servicii culturale precum: cursuri de limbi străine, cursuri de dezvoltare personală, muzică, teatru, cărți, abonamente sau bilete la festivaluri, acces la bibliotecă și multe altele.

Oportunitățile de dezvoltare profesională

Formarea profesională, îmbunătățirea competențelor actuale și deprinderea altora noi sunt importante a pentru evoluția în carieră. Un angajat care este în permanență la curent cu noutățile și informațiile necesare domeniului în care lucrează câștigă încredere în forțele proprii, își atinge potențialul, este mai eficient și devine, astfel, un membru valoros pentru compania ta.

Există diferite modalități prin care poți contribui la dezvoltarea profesională a angajaților: traininguri tehnice sau de dezvoltare a abilităților, sesiuni de coaching sau mentorat, seminarii, workshopuri, grupuri de lucru sau conferințe de specialitate sau carduri culturale

Beneficiile extrasalariale flexibile: de ce sunt importante?

Orice beneficiu pe care un angajator îl oferă salariaților aduce cu sine un sentiment de satisfacție. Cele care sunt, însă, apreciate de către majoritatea angajaților, mai ales de către cei din generațiile Y și Z, care și-au făcut intrarea pe piața muncii, sunt beneficiile flexibile. Acestea oferă salariaților posibilitatea ca, în limita unei anumite sume, să-și poată alege bonusurile pe care le doresc.

Un exemplu în acest sens este platforma Benefit, unde angajații au acces la o gama largă de beneficii, dintre care le pot alege pe cele care se potrivesc pasiunilor, dorințelor sau nevoilor lor. Ei pot opta pentru diverse bonusuri, cum ar fi: programe de instruire, abonamente la săli de sport, asigurări de sănătate, bilete la spectacole și multe altele.

Interesul angajaților tineri pentru acest gen de beneficii flexibile este în creștere. Potrivit datelor furnizate de BenefitOnline.ro, salariații aparținând generației Y apreciază că beneficiile oferite de angajator sunt mai importante chiar decât salariul în sine.

Recompensele și beneficiile fac parte din cultura unei companii, fiind un bun mijloc de recrutare și retenție, prin care un angajator arată că pune nevoile și dorințele salariaților pe primul loc.

Sursa foto: Shutterstock