Cum obții echilibrul între viața personală și cea profesională. 4 aspecte cheie

Să obții un echilibru între viața personală și cea profesională a devenit o provocare pentru mulți profesioniști în ultimii ani. Schimbările din stilul de viață provocate de criza medicală COVID-19 au avut un impact puternic asupra relației cu munca, cât și asupra sănătății noastre emoționale.

Când balanța înclină mai mult în favoarea activităților profesionale și ne confruntăm cu stres prelungit, ne expunem riscului de burnout. Sindromul de burnout este definit de Organizația Mondială a Sănătății drept o condiție medicală provocată de stresul cronic la locul de muncă și de gestionarea defectuasă a stresului, fiind caracterizat prin trei dimensiuni: epuizare, distanțare emoțională față de locul de muncă, eficacitate profesională redusă.

Iată patru aspecte cheie pe care să le ai în vedere pentru a diminua riscul stresului cronic și a-ți îmbunătăți standardul de viață.

Coeziunea echipei, un punct forte pentru mai mult echilibru între viața personală și cea profesională

Conform unui studiu realizat de ComPsych - unul dintre cei mai mari furnizori globali de programe de asistență pentru angajați (EAP) - și citat de specialiștii din cadrul American Institute of Stress, 32% dintre angajați au nominalizat relațiile cu alți colegi drept cauză a stresului la locul de muncă.

Indiferent de sectorul profesional în care activezi sau de rolul pe care îl ai în organizație, cu siguranță lucrezi într-o echipă. Când nu există o coeziune a grupului și nu simțim sprijin real din partea colegilor de echipă, stresul pe care îl resimțim este și mai puternic. În schimb, confortul emoțional crește atunci când simțim o legătură strânsă cu echipa și cu membrii acesteia.

Deși în cele mai multe dintre cazuri coeziunea echipelor are la bază cultura organizațională și aspecte dictate de liderii companiei, există și factori pe care îi putem controla la nivel individual.

Încrederea pe care o acordăm colegilor de echipă, modul de comunicare cu aceștia, respectarea timpului și modului lor de lucru pot avea un impact pozitiv asupra relațiilor profesionale pe care le ai și, implicit, te ajută să combați stresul și să creezi un mediu de lucru sănătos, în care să te dezvolți personal și profesional.

”Un lucru bun pe care l-a determinat această pandemie este că ne-a arătat că suntem cu adevărat mult mai dependenți unii de alții decât ne place să credem. Relațiile sunt cele care ne ajută să evoluăm. O relație este un schimb de energie. Inclusiv la locul de muncă. Pentru că fiecare, cu propria responsabilitate în companie, depinde la rândul său măcar de încă o altă persoană. Depindem de feedback-ul celorlalți ca să știm că suntem pe drumul cel bun, că am performat bine.”, punctează Sonia Argint, realizator al emisiunii „Vreau Să Fiu Sănătos” și owner al publicației de Wellness și Lifestyle doer.ro.

Prioritizează și fă alegeri conștiente

Dacă îți dorești să obții echilibru între viața personală și cea profesională, un pas important este să prioritizezi exact acest lucru. Conștientiează faptul că odihna și timpul petrecut făcând activități plăcute și care nu au legătură cu locul de muncă reprezintă modalități prin care îți poți îmbunătăți stilul de viață și performanța profesională. În felul acesta, poți privi ca o prioritate și detașarea temporară de viața profesională.

Echilibrul nu poate fi atins fără acțiuni concrete din partea ta și fără pași temeinici spre o limitare mai clară a activităților. În viața profesională, cu siguranță ești deja obișnuit să lucrezi cu prioritățile trimestrului, ale săptămânii sau ale zilei, astfel încât ai deja mecanismele pentru a prioritiza și activități care nu țin de arealul profesional.

Așa cum la începutul zilei știi că un anumit proiect este prioritar și va fi tratat ca atare oricât de multe alte solicitări mai primești de-a lungul zilei, și starea ta emoțională și timpul pentru odihnă merită prioritizate.

Acordă atenție spațiului de lucru

Cei aproape doi ani în care majoritatea angajatorilor le-au facilitat echipelor lucratul de acasă, ne-a schimbat tuturor percepția despre spațiul de lucru. În prezent, însă, multe companii au ales ca mod de lucru un format hibrid, ce oferă mai multă flexibilitate, dar solicită și responsabilitate în ceea ce privește amenajarea spațiului de lucru de acasă.

Atunci când lucrezi de acasă, este recomandat să ai un spațiu dedicat, un birou și un scaun comod, care să îți creeze starea mentală optimă pentru activități profesionale. Dacă spațiul din locuință îți permite acest lucru, este recomandat să ai o cameră doar pentru lucrat, un spațiu care să te ajute să te concentrezi și să nu îți distragă atenția.

În ceea ce privește amenajarea birourilor, conform Harvard Business Review, design-ul ce facilitează lucrul în formatul hibrid are la bază echilibrul dintre spațiul privat și spațiul comun. De asemenea, spațiile comune, informale, în care colegi din echipe diferite pot purta discuții rapide, sau spațiile de relaxare, în care poți lua o pauză de la ecranul laptopului, contribuie la reducerea presiunii profesionale de zi cu zi și la obținerea unui echilibru între planul personal și planul profesional.

”În contextul discuției despre munca de acasă vs. reîntoarcerea la birou, întrebarea pe care ar trebui să ne-o punem, cred eu, este următoarea: aleg o anumită variantă pentru că știu că este cea mai bună pentru mine sau o aleg pur și simplu din comoditate, pentru că mă gândesc la confortul prezent, fără să iau în calcul și urmările mai puțin plăcute ale alegerii mele?”, mai menționează Sonia Argint.

Folosește tactici de eficientizare a activităților

Gestionarea eficientă a timpului este un subiect amplu și adesea discutat în organizații, la toate nivelurile. Când ne confruntăm cu stres prelungit, și abiliățile noastre de gestionare a timpului sunt mai reduse.

Iată câteva tactici simple pe care le poți pune în aplicare începând de astăzi pentru a-ți gestiona timpul mai eficient și pentru a lăsa loc pentru odihnă și pauze.

  • Planificare realistă – Când îți planifici ziua și îți organizezi activitățile, nu supraaprecia capacitatea ta de lucru. Dacă pe lista ta de lucruri de făcut ai deja activități care ar umple 8 ore de lucru, fii sigur că nu le vei putea gestiona într-o singură zi. Ia în calcul nivelul mai scăzut de energie și de concentrare care apar după pauza de prânz și spre finalul programului de lucru. Planifică realist ziua, în funcție de activitățile pe care le ai de făcut, dar și în funcție de capacitatea ta reală de lucru de-a lungul zilei. Astfel, setezi așteptările corecte pentru tine însuți, cât și pentru managerii tăi.
  • Timebox – Principiul timeboxing-ului este unul simplu și ușor de pus în aplicare. Odată ce ai o planificare realistă a activităților, dedici un interval de timp doar unei anumite activități. Dacă ai stabilit că timp de o oră vei lucra un anumit proiect, în ora respectivă dedică-te 100% acelei activități. Poți folosi alarma telefonului pentru a ști când s-a scurs timpul. Această tactică te poate ajuta să eviți amânarea unor activități, să nu te lași distras atunci când lucrezi, dar și să simți că deții mai mult control asupra timpului tău, notează experții de la Harvard Business Review.
  • Intervale incluse în agendă pentru pauze – Blochează timp în agenda ta pentru pauza de prânz și alte pauze scurte. Vâzându-le zilnic în calendar, îți poți gestiona mai eficient timpul personal și poți vizualiza mai bine distribuirea timpului tău. Poate că nu vei putea în fiecare zi să iei pauza la orele stabilite (din cauza unor priorități profesionale), dar este suficient să faci pași activi pentru a-ți oferi timp pentru a combate suprasolicitarea. Ține cont de faptul că este recomandat să iei o pauză la fiecare 50-90 de minute, să dureze între 15 și 20 de minute și să includă ridicarea de la birou și privitul pe fereastră. O pauză de la activitățile profesionale nu ar trebui să includă verificarea conturilor de social media și petrecerea timpului în fața altor ecrane.

Desigur, aspectele listate mai sus dau rezultate doar atunci când starea noastră fizică de sănătate este una optimă și când stilul nostru de viață este unul echilibrat. Alimentația și activitatea fizică sunt factori vitali când vine vorba despre gestionarea stresului și a emoțiilor negative și reprezintă baza pentru a combate stresul și a-ți îmbunătăți starea de spirit.

Ai avut în vedere până acum aspectele acestea? Ce metodă de a obține echilibrul între viața personală și cea profesională a funcționat în cazul tău în trecut?