Ai nevoie de ajutor și întrebări frecvente

Aici poți găsi răspunsuri la întrebările pe care le ai despre Pensia ta Metropolitan Life

Întrebări frecvente despre pensia privată obligatorie

O modalitate prin care te asiguri că la retragerea din activitate vei beneficia de o sursă suplimentară de venit, pe lângă Pensia de Stat.

Datorită natalităţii scăzute, a creşterii numărului de pensionari şi a gradului avansat de migrare a populaţiei, această pensie privată vine în completarea Pensiei de Stat.

Mai exact, pensia privată obligatorie face parte din sistemul de pensii aplicabil în România, sistem care cuprinde 4 componente:

  • Pensia de Stat (Pilon I)
  • Pensia administrată privat sau Pensia obligatorie (Pilon II)
  • Pensia facultativă (Pilon III)
  • Pensia ocupațională (Pilon IV)

Pensia de Stat (Pilon I):

  • se activează atunci când te angajezi prima dată;
  • în prezent, un procent de 21.25% din cota de 25% de CAS plătita de angajatorul tău este direcționat către pensia de stat (Pilon I)

* Pensia privată administrată privat (Pilonul II) reprezintă diferența de 4.75% din acest procent de 25%

Pensia administrată privat (Pilon II):

  • pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 - 35 de ani, care se angajează pentru prima dată, este obligatorie aderarea la un fond de pensii administrat privat (Pilon II), în primele 4 luni de la angajare;
  • în situația în care nu alegi personal un fond de pensii, vei fi repartizat automat de către Casa Națională de Pensii, la unul din cele 7 fonduri de pensii administrat privat;
  • persoanele cu vârsta cuprinsă între 35 - 45 de ani, care sunt angajate, pot opta oricând pentru aderarea la un fond de pensii administrat privat (Pilon II);
  • % din C.A.S.-ul (contribuțiile de Asigurări sociale) plătit de angajatorul tău, din salariul lunar brut, este direcționat către Pensia administrată privat;
  • Pilonul II nu este administrat de către Stat, ci de Companii specializate, adică Administratorii Fondurilor de Pensii Private;
  • Metropolitan Life Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A. este autorizată să administreze Pensia administrată privat (Pilon II). 

Pensia facultativă (Pilon III):

  • poți alege să activezi această componentă de economisire şi suma acumulată se va adauga celor două pensii menționate mai sus;
  • poți contribui doar tu sau împreună cu angajatorul tău, procentul alocat fiind de până la 15% din venitul salarial lunar brut.

Pensia Ocupațională (Pilon IV)

Pensiile din Pilonul IV reprezintă pensiile ocupaționale. Fondurile de pensii ocupaționale pilon IV sunt constituite la inițiativa angajatorului. Conform ASF, pentru acest tip de pensie, angajatorul achită contribuțiile pentru toți angajații săi și reprezintă interesele angajaților în relația cu administratorul fondului de pensii ocupaționale.

Angajații pot contribui la același fond de pensii ocupaționale cu sume suplimentare celor investite de către angajator, pentru o creștere mai accentuată a valorii activului personal și a cuantumului viitoarei pensii. 

Sumele plătite lunar pentru Pensia privată obligatorie sunt investite de către Metropolitan Life Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A., după convertirea acestora în unități de fond. 

Sigur, poți schimba oricând dorești fondul de pensii administrat privat la care ai fost alocat automat sau pe care l-ai ales. Solicitarea de schimbare a fondului o poți trimite către noua Companie la care
dorești să  te transferi și ulterior vei urma pașii din procesul pe care acesta îl indică.

Important:

Dacă doreşti să te transferi mai devreme de 2 ani de la data înscrierii la actualul fond, vei plăti o penalitate de transfer de 5% din suma acumulată în cont până la data transferului.

  • anual primeşti din partea Companiei la care ai aderat, o scrisoare informativă (care poate fi trimisă și pe e-mail) în care îţi este prezentată situația contului tău de pensie pentru anul precedent;
  • prin accesul la platforma online disponibilă aici; 
  • prin orice alte informări/ modalități oferite de Compania care administrează fondul de pensii la care ești participant.

Există 3 situații în urma cărora poţi beneficia de suma acumulată în acest cont:

  1. în situaţia pensionării pentru limită de vârstă, conform legislaţiei în vigoare sau
  2. în situația în care intervine invaliditatea participantului sau
  3. în cazul decesului participantului:
  1. cota parte cuvenită din suma acumulată va fi transferată în contul individual de pensie privată Pilon II al fiecărui moștenitor legal, sau va fi plătită către acesta în contul bancar sau prin mandat poștal. 
  2. pentru moştenitorii care nu sunt participanţi la un Fond de Pensii Pilon II, cotele cuvenite din suma acumulată va fi plătită în contul bancar al acestora sau prin mandat poştal.

Participantul îşi poate alege tipul de plată în oricare din cazurile de mai sus, astfel:

  1. plată unică:
  • pentru sumele nete mai mici de 500 Lei, se va percepe un comision de 1,9 Lei;
  • pentru sumele mai mari de 500 Lei şi maximum 50.000 Lei, se va percepe un comision de 2,8 Lei;
  • pentru sumele mai mari sau egale cu 50.000 Lei, se va percepe un comision de 5 Lei;
  1. plată eşalonată:
  • plătibilă în minimum 2 tranşe, cu o sumă de minimum 500 de Lei/ tranşă și maximum 2000 de Lei;
  • această modalitate de plată este recomandată prin transfer bancar;
  • la oricare plată efectuată prin transfer bancar, se va percepe un comision interbancar, în valoare de 2,8 Lei;

* În cazul plăţilor efectuate prin mandat poştal, tariful acestui serviciu poştal perceput de Poşta Română va fi dedus din contravaloarea activului net plătit (tarifele variază în funcție de suma primită prin mandat poștal, fiind între 7.00 Lei, pentru sume cu valoare sub 200 Lei, până la 20.00 Lei + 1% din sumă, pentru sumele cu valoare mai mare de 1.000 Lei; exemplu: pentru 3.000 Lei valoare activ net plătit, se va reține suma de 50.00 Lei).

Important:

Valoarea pensiei private (Pilon II) va depinde de contribuțiile la asigurările sociale plătite de participant în timpul vieții active și de randamentul obținut din investițiile realizate de Compania care administrează fondul de pensii private (Pilon II).

Dacă ești participant al Fondului de Pensii Administrat Privat Metropolitan Life, poți afla mai multe informații despre revendicarea valorii contului (a activului net) aici.

Modul de încasare:

  • integral, în cont sau prin mandat poştal sau
  • în tranșe pe o perioadă de maximum 5 ani.

Conform Legislaţiei Fiscale în vigoare, începând cu 01.10.2024, veniturile lunare din pensii, care depășesc contribuțiile nete la fond și sunt peste plafonul de 3.000 RON sunt impozitate cu 10%, reprezentând impozitul pe venit.

Notă! Informațiile mai sus menționate sunt valabile pentru participanții Fondului de Pensii Administrat Privat, fond administrat de Metropolitan Life Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A.

În perioada în care nu lucrezi, contul tău de pensie privată nu mai este alimentat pentru că cel care plătește contribuția lunară este angajatorul. Cu toate acestea, vei rămâne participant cu drepturi, banii vor fi investiţi în toată această perioadă, iar în momentul în care îți vei relua activitatea se va relua automat și plata contribuțiilor de către C.N.P.P.
(Casa Naţională de Pensii Publice) în contul tău. De asemenea, dacă ești beneficiarul indemnizației de șomaj, în perioada în care primești aceste drepturi, procentul de 4.75% se direcționează în contul de pensie privată.

Important:

Pentru a continua alimentarea contului tău și creșterea valorii acestuia, poți plăti chiar tu contribuția de Asigurări sociale, direct la  CNPP (Casa Națională de Pensii Publice).

Istoricul operațiunilor efectuate în cont = istoricul tranzacțiilor pe o anumită perioada de timp. Tranzacțiile desemnează alocarea unităților de fond pentru contribuțiile virate, cât și corecțiile din contul de pensie. O unitate de fond reprezintă diferența dintre suma virată de CNPP din salariu și comisionul de administrare, împărțită la valoarea unității de fond.
Istoricul valorii unității de fond = istoricul valorii unității de fond utilizate în convertirea contribuțiilor
Lista contribuțiilor virate lunar de instituția de evidență = istoricul sumelor plătite lunar de către Casă Națională de Pensii Publice (CNPP)

Odată înscris, vei rămâne în sistemul pensiilor private (Pilon II) până la momentul în care una dintre cele 3 situații menționate la punctul 6 de mai sus, se vor concretiza. 

Ca urmare a OUG 1/09.01.2020 transferul la Pilonul I nu mai este permis. 

Activul net acumulat pentru participanții care s-au transferat deja la Pilonul I va rămâne în contul personal al participantului deschis la Fondul de pensii administrat privat şi se va investi până la deschiderea dreptului la pensia privată.

Conform legii, există mai multe elemente de siguranță:

  • fondul de pensii administrat privat (Pilon II) nu poate da faliment;
  • suma totală cuvenită pentru Pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, diminuate cu penalitățile de transfer (dacă este cazul) și/ sau comisioanele legale de administrare;
  • obligația de raportare și transparență;
  • provizionul tehnic – constituit din resursele proprii ale Companiei care administrează fondul și reprezintă volumul adecvat de lichidități, corespunzător angajamentelor financiare asumate de către administrator, rezultate din prospectul schemei de pensii, care vor acoperi inclusiv riscurile biometrice: deces, invaliditate, longevitate și/ sau nivelele stabilite ale pensiilor, dacă acestea sunt prevăzute în schemele de pensii administrate privat;
  • auditarea anuală a situațiilor financiare;
  • fondul de garantare - înființat în baza Legii nr. 187/ 2011, privind înființarea, organizarea și funcționarea Fondului de Garantare a drepturilor din sistemul de pensii private;
  • activitatea permanentă de supraveghere și control desfașurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF);
  • rata minimă de rentabilitate – dacă rentabilitatea fondului de pensii se situează sub rentabilitatea minimă a tuturor fondurilor de pensii din România în 4 trimestre consecutive Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) are obligația legală de a suspenda dreptul Companiei de a mai administra activele fondului;

Metropolitan Life Pensii (Metropolitan Life SAFPAP) îți stă la dispoziție:

● E-mail: pensii@metropolitanlife.ro

● Prin platforma online (click aici)

● Facebook: click aici

● Website: www.metropolitanlife.ro

● Suport clienți:  (+4) 021 208 4444 (de luni până joi în intervalul orar 09:00 – 17:00, vineri în intervalul orar 09:00 – 15:00)

● Adresa poștală: Europe House, B-dul Lascar Catargiu, nr. 47 - 53, et.4, unitatea 4B, cod 010665, sector 1, București, România

● Fax: (+4) 021 208 4445

Virarea contribuțiilor la fondurile de pensii administrate privat se face pe baza declarațiilor fiscale depuse de către angajator la Casa de Pensii. Este important ca declarațiile să fie depuse în termenul prevăzut de lege (până la data de 25 a lunii următoare pentru declarația aferentă lunii curente) pentru a exista continuitate în încasarea contribuțiilor.

Dacă ele nu sunt depuse în termenul prevăzut de lege (exemplu: sunt depuse după dată 25 a lunii) Casa de Pensii va vira contribuția către Fondul de Pensie Administrat Privat pentru luna anterioară cumulat cu cea cuvenită în luna curentă (adică într-o luna poți avea contribuție 0, iar în următoarea lună poți avea suma cumulată pentru două luni).

Toate demersurile privind calculele și viramentele de contribuții pentru pensia privată sunt desfășurate exclusiv de Casa Națională de Pensii Publice, nu de către fondurile de pensie administrate privat.