Fidelizarea angajaților: cum încurajezi loializarea celor mai bune echipe

Pe agenda celor mai multe dintre departamentele de resurse umane, retenția angajaților reprezintă un punct central al strategiei. Recrutarea unor angajați capabili să genereze performanță și valoroși din punct de vedere al experienței profesionale este aproape inutilă fără un plan bine pus la punct de a-i menține pe aceștia cât mai mult timp în companie.

De ce este importantă fidelizarea angajaților

Cu o populație activă afectată de un declin demografic pronunțat în ultimii ani, conform datelor INS, piața muncii din țara noastră oferă forță de muncă pregătită și productivă, dar care nu poate fi caracterizată și prin stabilitate în păstrarea locului de muncă. Un studiu realizat de o platformă de recrutare la începutul anului 2021 arată că șase din zece angajați au ca prioritate pentru anul acesta schimbarea locului de muncă. Comparativ, la începutul anului trecut, doar patru din zece angajați români se declarau nemulțumiți de situația lor profesională și luau în calcul găsirea unui nou job.

O forță de muncă motivată, ce cunoaște deja domeniul și compania este un factor determinant în ce privește obiectivele companiei. De asemenea, un angajat dedicat organizației din care face parte poate fi văzut ca un ambasador informal de brand, ce poate atrage alți profesioniști valoroși în echipa sa. Importantă în orice condiții, dar mai ales atunci când contextul social este marcat de provocări globale fără precedent, loialitatea angajaților este strâns legată de sentimentul de protecție pe care fiecare dintre ei îl resimte în plan profesional și personal.

Aspecte esențiale pentru fidelizarea angajaților

În efortul lor pentru a determina care sunt candidații ce merită a fi luați în calcul drept potențiali angajați, specialiștii în resurse umane trebuie să folosească mijloace de motivare adaptate unor preferințe dintre cele mai diverse. Dacă reprezentanții generației Y (”mileniali”), creativi și familiarizați cu mijloacele digitale, sunt cunoscuți pentru prețuirea flexibilității, angajații din generația imediat anterioară, statornici și responsabili, pun accentul pe siguranța locului de muncă, de exemplu.

Indiferent de aspectele care primează pentru un profesionist la locul de muncă, însă, acesta are nevoie să simtă că meritele îi sunt recunoscute. Câteva dintre căile prin care poate fi impulsionată fidelitatea angajaților valoroși sunt:

● Management cu dimensiune umană.  Uneori, nu este suficient ca vocea CEO-ului să se facă auzită doar pentru a anunța KPI de business. Angajații au nevoie de sentimentul de apartenență la comunitatea profesională din care fac parte prin activități care să îi determine să își cunoască mai bine colegii, fie că aceste activități au loc într-un cadru de dezvoltare profesională - workshop-uri și cursuri - fie că sunt dintr-o zonă de acțiuni de voluntariat la care compania participă cu mai mulți membri ai echipei.

● Crearea oportunităților de creștere. Un angajat valoros este definit de dorința de a învăța pe zi ce trece mai mult. Cei orientați către a-și construi o carieră pe termen lung vor profita de oportunități pentru a-și valorifica potențialul. Companiile care pun la dispoziția profesioniștilor unelte și resurse potrivite în acest sens transmit echipei că dezvoltarea individuală este o prioritate pentru companie.

● Recompensă în timp real. Validarea acțiunilor noastre ne face să perseverăm. Acesta este un adevăr simplu, ce se verifică în fiecare companie care pune pe primul loc performanța fără să își neglijeze resursa umană. De la aprecierile ce nu trebuie să întârzie, imediat după livrarea unui task complex, până la bonusurile financiare, managerii au o varietate de modalități prin care le pot comunica profesioniștilor pe care îi coordonează că totul merge conform planului.

Care sunt cele mai eficace metode de protecție a angajaților

Pasiunea pentru profesie, devotamentul față de companie și dorința de a demonstra tot mai multă competență, de la o zi la alta, sunt elemente de bază ale caracterului unui angajat prețios. Pentru ca toate acestea să aibă o bază solidă, însă, este nevoie de certitudinea pe care numai securitatea financiară o poate oferi. Protecția echipei nu implică doar timpul petrecut, efectiv, la muncă, ci se răsfrânge și asupra vieții personale. O organizație responsabilă încheie un angajament pe termen lung cu fiecare dintre angajați, iar acesta implică beneficii financiare de natură să le sporească încrederea în viitor. Nu în ultimul rând, această preocupare le asigură companiilor un avantaj competitiv pe o piață de muncă efervescentă și mereu schimbătoare.

Abonamentele la clinicile medicale private au devenit nelipsite din pachetele de beneficii ale angajatorilor. Astfel de beneficii sunt foarte utile pentru prevenție în mod special deoarece majoritatea includ analize de specialitate gratuite, care protejează starea de sănătate a angajaților. Folosindu-se de acest beneficiu, angajații pot efectua analize de rutină fără grija unor costuri prohibitive.

Totuși, atunci când scenariile cele mai nefavorabile devin realitate, asigurările de sănătate pentru angajați pot fi unul din factorii cei mai puternici ce determină un angajat să rămână în cadrul echipei.

O astfel de asigurare poate include o indemnizație zilnică de spitalizare, precum și pe perioada concediului medical, la care se poate adauga posibilitatea rambursării costurilor cu medicamentele, investigațiile și consultațiile medicale necesare ca urmare a unui diagnostic, în limita maximă a poliței de asigurare. De asemenea, în cazul unei fracturi, al unei arsuri, al unei intervenții chirurgicale cauzate de un accident sau o imbolnavire, angajații pot primi un procent din suma asigurată, în funcție de complexitatea acesteia  In plus, angajatii pot avea la dispozitie o serie de servicii medicale precum: un serviciu de call center disponibil 24/7 la care răspund operatori ce au pregatire medicală, posibilitatea de a avea acces la o rețea de spitale private, posibilitatea de a beneficia de decontare directă în rețeaua de spitale private în limita sumei asigurate agreate cu angajatorul. Aceste servicii oferă o experiență prietenoasă angajatului asigurat și degrevează departamentul HR de posibile intrebări legate de polița de asigurare și modul ei de accesare în caz de nevoie.

Totodată această asigurare îi aduce angajatorului avantajul deductibilității fiscale în limita a 400 de euro anual, de persoană (conform legislatiei în vigoare).

Un alt instrument util pentru protecția financiară a angajaților este reprezentat de asigurările de viață pentru angajați. Gândite pentru evenimente neprevăzute, cu impact asupra individului și familiei sale, aceste asigurări garantează protecția financiară necesară unor situații dificile, fără grija adusă de cheltuielile în plus. Asigurarea de viață completează pachetul salarial și dovedește o preocupare aparte a angajatorului pentru întreaga sa echipă. Mai presus de acordarea tichetelor de masă sau de serviciile medicale private, încheierea unei polițe ce protejează familia angajatului în cazul nefericit al unui deces este o dovadă de responsabilitate și de preocupare activă, reală pentru angajați și familiile acestora.

Este important ca o organizație puternică să își demonstreze preocuparea pentru bunăstarea și protecția sănătății angajaților săi. Metodele și instrumentele de mai sus pot face diferența în ochii candidaților valoroși, pe care orice companie își dorește să îi atragă și să îi mențină în echipă.

Sursa foto: Shutterstock